?

Log in

No account? Create an account
Tikros muzikos mirtis? - Aplink akivarus [entries|archive|friends|userinfo]
Maumaz

[ website | Akivaras ]
[ userinfo | livejournal userinfo ]
[ archive | journal archive ]

Tikros muzikos mirtis? [Jul. 23rd, 2010|03:51 pm]
Maumaz
[Tags|, ]

Gerb. Rokiškis parašė samprotavimus apie Muzika: aukso amžius, degradacija ir perspektyvos. Iš pradžių norėjau ką nors komentuoti, bet paskui sugalvojau, kad parašysiu ir aš. Rokiškio įrašo esmė maždaug tokia (jeigu tingite skaityti): muzika (tiesa, jis kalba tik apie populiariąją (pačia plačiausia prasme), o ne akademinę muziką) baigėsi kažkur ties 1980 su "supergrupių" nunykimu, toliau nesukurta nieko rimto-gero-įdomaus, nes muziką sudorojo vadybininkai - prodiuseriai, ir dabar jiems ateina chana dėl interneto, todėl jie taip dabar kovoja dėl vadinamųjų "autorinių teisių" ir įvairiausio piratavimo. Iš tiesų, man, pvz., be galo faina matyti, kai jaunas jaunimėlis klauso "ELO", "The Beatles" ir panašių dinozaurų. Tačiau visgi nemanau, kad priežastys tokios vienpusės ir kad muzikos nebėra tik dėl godžių vadybininkų kaltės ir iš principo nemanau, kad muzikos nebėra. Pirmiausia, atsirado kita muzikos rūšis, kurios aš asmeniškai nelabai suprantu, bet matau, kiek daug žmonių ją klauso ir su ja gyvena, kuri nieko neturi bendro su "super-grupėmis". Tai - šokių muzika. Visokie DJai ir panašus muzikos pergromulavimas - mūsų laikais (ech, kaip skamba :() tai dar tik gimdavo (pvz., Depeche Mode "Pesonal Jesus" remiksų albumas), dabar tai, kiek suprantu, yra pavirtę savarankišku žanru, kuris turi pakankamai daug klausytojų. Nesutinku, kad dabar neatsiranda išlikimo vertų atlikėjų - tas pats Robbie Williamsas, tegul ir popsas, bet tikrai yra pop muzikos asmenybė kūrybine prasme, o kur dar, pvz., "The Cranberries" (irgi vėlyvesni, nei "muzikos mirties" data, "Pulp", "Radiohead" ir kitas britpopas, o dabar - Sigur Ros? Tiesiog viskas keičiasi. Kaip kartą paaiškino Ernestas Parulskis, Da Vinčių neatsiranda ne dėl to, kad niekas nemoka taip piešti kaip jis, nes, priešingai, žmogus dabar baigęs dailės studijas taip kaip Da Vinčis nupieš gana nesunkiai, bet bus pavadintas viso labo Da Vinčio kopijuotoju, o mene būti kopijuotoju - tai juk labai didelis įžeidimas. Menas, taip pat ir populiarusis, turi ieškoti naujų formų. Jeigu rokiškis daro prielaidą, kad supergrupių susikūrimus ir išleidimus lėmė didėjančios galimybės platinti savo muziką, tokios galimybės didėjo visą laiką ir jokie vadybininkai ar kiti bad guys to negali užkirsti, nes naujos galimybės paneigia naujas kliūtis. Mano manymu, tiesiog turi atsirasti kažkoks ryšys tarp atlikėjo ir klausytojo, kad atlikėjas pataptų žvaigžde. Tad matyt visgi priežastys - virsmuose ir, žinoma, sąmonėje. Pabandė "The Darkness" pabūti naujaisiais "Queen" - minutė šlovės ir - į šiukšlyną. O jeigu pažiūrėsim tuos pačius Queen - jie keitėsi vos ne su kiekvienu albumu. Bet juk ne kasdien susitinka keturios asmenybės? Ne kasdien gimsta ir Mocartai.

Dėl Lietuvos. Prie visos mano pagarbos SBS kaip ankstyvosios jaunystės muzikai, didžioji dauguma lietuviškų "supergrupių" tuo metu buvo neoriginalios. Toji pati legendinė "Hiperbolė": tai gera melodija + poetinis (profesionalių poetų!) tekstas. Bet muzikinio originalumo - beveik 0. Tad originalumo priduodavo tik lietuviški tekstai apie dalykus, apie kuriuos nedainuodavo estrada ("Kelias iš kapo palaidotas budelis / jį vilioja žmonių šiluma" - Katedra). Tai buvo netikėta, įdomu, bet muzikos prasme tai nebuvo atradimų kelias. Toji pati 'Antis' tai pirmiausia yra tekstas ir dar kartą tekstas + Talking Heads, už ką aš ją labai mėgstu. Ir štai tą lietuviškos muzikos kryptį nužudė taip pat ne vadybininkai, nužudė tai, kad netrukus teksto nebereikėjo, nors inteligentas kaip buvo taip ir liko "skurdžius nelaimingas". Tekstas atliko savo funkciją - sukrėtė, padėjo išeiti į Nepriklausomybę, padėjo susimąstyti, o muziką visada kūrė originalesnę vakarų grupės nei mūsų (kaip kažkada pasakė Kęstas Antanėlis - tai yra todėl, kad rokas - tai muzika kylanti iš Vakarietiško gyvenimo būdo, kuris mums ilgą laiką buvo tik nepačiupinėtas paveikslėlis). Tad atėjo metas Butkutėms ir Mango, Žvaguliui, Valinskienei, Radžiams ir kitiems pasipinigautojams (bet, pvz., paklausykite Žvagulio, kol jis neužsiėmė muzikiniu pinigavimusi, albumą "Ramiai" - kokios kokybiškos dainos). Muzikai be idėjų. Ir tai, kaip bebūtų keista, yra būtent laisvėjančios visuomenės požymis. Mes gavome teisę pasirinkti - vieniems likti su "Antimi" ir svarstyti apie Salomėjas - šlavėjas, kitiems - plaukti banalaus teksto ir banalios muzikos srovėje, kai muzika reikalinga tik išgėrus pašokti, pabaubti, arba tiesiog į ją nesiginama. Ir, pagaliau, alternatyva - tylūs muzikos kūrėjai, kaip, pvz., "Skylė". Dvidešimt metų savarankiško egzistavimo, tylaus grojimo sau ir suprantantiems, ieškant to "stebuklingo" recepto. Ir jokie vadybininkai jiems negalėjo sukliudyti, kai gimė, pvz., "Povandeninių kronikų" muzika. Nes gera muzika prasimuša pro visur. Ir jokie vadybininkai jai negali sutrukdyti, nes muzika nėra vadyba, muzika yra tai, kad liečia nepaaiškintas (gal ir ačiū Dievui) žmogaus gelmes.

Tiesa, kuo labiau sensti, tuo mažiau tau tos naujos muzikos reikia, jeigu nesi tikras melomanas (čia jau grynai asmeninė patirtis) - aš jaučiuosi komfortiškai su savo Cohenu, Pinkais ir viena kita egzotiškesne komanda. Bet teigti, kad po jų nėra nieko - niekaip negaliu sutikti. Nuo to, kad nebekuriama kaip Bethovenas, nereiškia, kad muzika blogėja. Tiesiog tai - "amžinas judesys" (Andrius Mamontovas. Jam irgi nereikėjo jokių vadybininkų. Netikiu, kad tokio kalibro asmenybė ir dabar nesugebėtų prasimušti).
linkReply

Comments:
[User Picture]From: maliboo
2010-07-23 01:09 pm (UTC)

Zaxar Mai turi savo nuomone apie sia problema

(Reply) (Thread)
[User Picture]From: klaustux
2010-07-23 01:30 pm (UTC)
Jei muzikos kokybei įvertinti taikysim laiko filtrą, galiu eiti lažybų, jog po 20 metų niekas iš sintetinių birzgalų, kuriuos kažkodėl šįkart įvardinai kaip 'šokių muziką' nebus atsiminta. Be abejo, bus specų, kurie žinos n tūkstančių pazirzenimų atspindžių, bet iki Pinkų lygio - nėr šansų.
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: maumaz
2010-07-23 01:34 pm (UTC)
Na, gerai, gal ir nebus. Bet, pvz., koks Sigur Ross gal ir bus. Ir vėlgi man tas pats klausimas - o kiek, pvz., iš tų, kurie deklaruoja meilę Pinkams, jų iš tiesų klauso. Pvz., aš paskutinį kartą jų klausiau turbūt prieš metus ar porą. O dabartiniai pabirzgenimai - vėlgi, tas pats Prodigy pavyzdys. Man rodos, kad per trumpa distancija jau dabar vertinti 1980uosius išlikimo aspektu.
(Reply) (Parent) (Thread)
(no subject) - (Anonymous) Expand
[User Picture]From: ifigenija
2010-07-23 02:04 pm (UTC)
kas del rokiskio posto, tai man labai panasu i kartu konflikta - o mano laikais... Anksciau dar piktindavausi visokiom mangem ir zvonkem ir t.t. Na bet jei surado publika, tai vadinasi kazkam reikia. Man vis kazkaip viskas susiveda i auklejima ir skonio lavinima - kiek investuota i vaikus (demesio prasme ir pan.), tiek ir atsiperka - va prasau, teliko karta, reikia tik lengvai isimenanciu dzinglu ir fsio :)
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: mayushka
2010-07-28 09:49 am (UTC)
tai faktas, senukai su nostalgija dusauja, ir tiek :)
(Reply) (Parent) (Thread)
From: (Anonymous)
2010-07-23 07:31 pm (UTC)
esu beveik senis, kuris iki šiol kaifuoja nuo tų pačių PF, Queen, GNR, Bon Jovi etc, bet vis dėl to noreciau pritarti maumaz, kad muzika is esmes niekur nedegraduoja ir nesirita, ji tiesiog nuolat keičiasi ir yra daugybė puikios naujos muzikos (tame tarpe ir "bedvasėje" elektroninėje muzikoje) bei visa galaktika puikesnės, kurios deja liksiu taip ir neišgirdęs dėka pasiūlos begalybės ir perklausai skirto laiko ribotumo :(

kaip savo labai subjektyvios nuomonės iliustraciją (vieną atsitiktinę iš daugybės galimų, be abejo) pateiksiu vieną man pačiam labai patinkantį šiuolaikinį seno ir naujo sintezes pavyzdį, kuris skamba lygiai taip pat gerai (tik visiškai kitaip) kaip "auksinių 70-ujų" originali klasika:

Led Zeppelin Vs PQM - Babe I'm Gonna Leave You (Phil K Mix)


(Reply) (Thread)
[User Picture]From: rokiskis
2010-07-23 07:48 pm (UTC)
Maumai, taip ir nesupratai. Jaučiu, reiks dar vieną postą rašyt. Grafikėlius papaišyti :D

Problema ne ta, kad neatsiranda naujų gerų grupių - atsiranda jos. Problema ta, kad jos neprasimuša, todėl netampa supergrupėmis. Vietoj to per TV/radiją yra kišamas fufelis.
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: maumaz
2010-07-23 08:20 pm (UTC)
Tą tai supratau, bet nesupratau kito: jeigu nuolatos didėja galimybė skleisti savo muziką, kuo gi taip pavojingi menedžeriai/prodiuseriai? Ką reiškia "neprasimuša" ir ką reiškia "prasimušti"? Ir čia mes prieiname prie kito dalyko: ogi supergrupės statusas paprastai taip pat reiškia milijonus (kaip sakė Metallicos direktorius: tai įmonė, kuri dirba pagal labai griežtą grafiką), kuriuos suneša klausytojai. Ir tada vėlgi klausimas: o argi tai turi būti menininko tikslas? :)
(Reply) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: 5sodas
2010-07-26 02:54 pm (UTC)
Rokiški, diletante tu, tai kad MTV nežiūri ir į roko festivalį nevažiuoji, nereiškia, kad nėra supergrupių. Aš tau per sekundę galiu kelias išvardinti iš tavo post-mirties periodo:

The White Stripes
Gorillaz
Nine Inch Nails
Muse
Beastie Boys
Radiohead
ta pati Metallica, etc.

Jei dar maža, tai techniškai terminas supergrupė priskiriamas tokioms grupėms, kur dainuoja JAU žymūs atlikėjai. Konkretūs pavyzdžiai būtų The Dead Weathers arba How to Destroy Angels.

Dar noriu pridėti, kad televizorius/radija nebėra dominuojanti medijos forma, o Lietuvoje savarankiška žiniasklaida ir šiaip nėra senas fenomenas, tad tikėtis, kad TV ir R atspindi tikrąją situaciją yra naivu.
Tuo labiau, kad išaugus muzikos pasirinkimui ir pasiekiamumui nebebūtina dėmesio skirti trims grupėms, kurios groja tavo mėgstamą stilių, gali rinktis iš susiformavusio tinklo susijusių ir dar susijusių grupių (graži reprezentacija – last.fm).

Aš, iš tiesų, jaučiu gailestį tiems kas nuolat klauso Bitlų ar Pink Floydų arba tiki kad Hendriksas buvo geriausias visų laikų gitaristas. Mano akimis, šiame muzikos jūrų amžiuje, kai technika prieeinama vos ne kiekvienam, tai savęs apribojimas, nesugebėjimas matyti ir domėtis. Ir sakymas, kad šiais laikais populiariojoje scenoje nieko gero nebėra tėra bukas pateisinimas savo tamsybėms.

O jei Lietuvoje nieko nėra, tai rekomenduoju nueiti į Alinos Orlovos koncertą. Pamatysi – soldoutas!
(Reply) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: rokiskis
2010-07-23 07:51 pm (UTC)
Beje, nuo kada aš čia toks pasidariau "Gerb. Rokiškis"? :D Juk dar visai neseniai pabrėžtinai rašydavai rokiškis iš mažosios :D Kas per čiūdai? :D
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: maumaz
2010-07-23 08:13 pm (UTC)
Mažoji raidė tai dėl to, kad rokiskis.livejournal.com. Neapsisprendžiu, kaip tave įvardinti, žodžiu :)
(Reply) (Parent) (Thread)
From: (Anonymous)
2010-07-25 12:11 pm (UTC)
Turim geros lietuviškos muzikos, labai neprastos. Ko vertas vien L. Jukonis (oro!oro!; girnų giesmės ir kt. projektai) -- primygtinai siūlyčiau paklausyti. "Užsikabinę" atrasit ir kitus pogrindininkus.
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: nostra_
2010-07-25 08:35 pm (UTC)
"Skyle" supergrupe niekad nebus. kaip buvo, taip ir liks tik alternatyva.
(Reply) (Thread)
[User Picture]From: maumaz
2010-07-25 08:42 pm (UTC)
Minčiai visiškai pritariu. Ir vis dėlto, dabartinis jų "išgarsėjimas" palyginus su jų pradžia jau leidžia vadinti "populiaria grupe".
(Reply) (Parent) (Thread)
From: ztkp_paulius
2010-07-30 09:18 am (UTC)
Rokiškis stipriai perspaudė. Net neabejoju, kad po 20 metų supergrupėmis vadinsime ir "Muse", ir "Kings of Leon", ir "The Killers", ir "The White Stripes" ir šūsnį kitų. Nusenusio pirdžiaus sapaliojimai - "Mūsų laikais buvo geriau". Ir jeigu jis sako, kad neranda naujos geros muzikos, tai čia jo problema, o ne muzikos.

Ir neverkit muzikos pas kapą - visas internetas prieš akis, kuriuo gali naudotis (ir naudojasi!) tiek muzikos kūrėjai, tiek klausytojai.
(Reply) (Thread)